Typiskt svensk?

I helgen har jag fascinerats över mina Facebook vänners statusuppdateringar. ”Kräftskiva”, ”slut på semester” och ”nu har jag jobbat en vecka” på i princip var enda ens status!
Kräftskiva inplanerad, semester har jag.. just nu.. och börja jobba ska jag.. nån gång.. Men frågan är, vill ni läsa samma sak från mig som alla andra skriver om eller ska vi vara lite ”wild and crazy” och skriva om nageltrång, underbar morgonsex eller varför inte starta en härlig gammal diskussion om något intressant ämne?

Här ser man skillnaden på facebook och twitter. På facebook skriver vi om mat, party, jobb och samma sak som vi alltid har pratat om.
På twitter som är en amerikans företeelse skriver vi mer och snabba tankar och blixtrande idéer men även härliga men korta diskussioner om allt och inget.

TV4 bevakar twitter stenhårt. Producenterna och programledarna är twitterförespråkare å de grövsta och Steffo är en av mina twitterfavoriter. Inte bara för sina inlägg, dom är väl så där, men just för att han visar så många olika sidor av sig själv.

En annan jag följer är AIKaren och polisen Martin Melin. Satan i gatan vad han och hans fru Camilla Läckberg twittrar!
Ett typiskt Martin tweet:
http://twitter.com/#!/Martin_Melin
Människor utan eget liv och som är bittra på alla andra som har det – vad skall vi göra av dem? Gratis åkband på grönan?


Så hur kommer det sig då att skillnaden är så stor på facebook och twitter?
Är det för att vi slipper alla kommentarer och gilla på facebook som vi kan köra loss wild and crazy på twitter eller är det helt enkelt så att vi bryr oss mindre om andras inlägg och bara använder kanalerna för att skriva av oss?

Hur det än är så är vi förutsägbara! I helgen har alla haft sina kräftskivor, semesterslut och allt annat som hör en facebookstatus till och jag är övertygad om att alla har haft det skitkul!

About Lotta

www.jagakcal.se är en berättelse om hur jag har valt att en gång för alla lära mig ta hand om mig själv och aldrig mer hamna i överviktsfällan. Bloggen har fått en egen sida på facebook så man kan även följa den där! http://www.facebook.com/IJaktenPaKcal

Posted on augusti 14, 2011, in Kommunikation, Tankar. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Vad tycker du?

