Vilken diagnos har du?

Träffade i går en Speciallärare på vår sons skola och förundrades över hur gärna hon ville ställa diagnoser på allt!

Bakgrund. Vår son har läs och skrivsvårigheter. Detta är ju inget som är ovanligt i dag att man får diagnos dyslexi eller läs och skrivsvårigheter men vår son som verkligen behöver hjälp där har det varit njääää hela tiden.

Nu har vi satt ner foten och vill ha en riktig bedömning av en logoped.

Men först ville då vår sons fröken träffa oss tillsammans med skolans speciallärare. Hon hade minsann gjort en test och hon.. ”visste inte” men hon talade gärna och mycket om att han har svårt att sitta still (=vuxit typ 40 cm på 2 år och fortsätter att växa), koncentrationstörnig (=URSÄKTA??? STÖRNING?? Han lyssnar inte! Han är lat, disträ och otroligt tankspridd. Så pass att han kommer kandidera till ordförandeposten i dom tankspriddas riksförbund!) och ovillig (= ja men hej vad skola är kul! Läsa om bondepraktikan som 14 år kan väl få vem som helst ovillig eller?)

Till slut kände jag får inte hon ställa någon form av diagnos på vår son så spricker hon!Men att hon fick igen för ordet koncentrationstörnig.. akta dig vad jag gick i gång!

Tydligen ska man vara tyst, snäll, stilla, nyfiken, kunskapstörstig och framför allt ska man stilla annars har man någon diagnos. Så alla där ute som inte lever i denna speciallärares lilla box.. Ni har en diagnos. Vilken vet jag inte.. Jag vill väl kalla det för att man är  ”Normal” men vad vet väl jag… jag är ju inte speciallärare eller utbildad..

Vår enda önskan är att vår son får hjälp i skolan! Är det för mycket begärt?

About Lotta

www.jagakcal.se är en berättelse om hur jag har valt att en gång för alla lära mig ta hand om mig själv och aldrig mer hamna i överviktsfällan. Bloggen har fått en egen sida på facebook så man kan även följa den där! http://www.facebook.com/IJaktenPaKcal

Posted on juni 21, 2011, in Tankar. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Vad tycker du?

