Varför blir man irriterad på småsaker?

Att maila är tydligen en konst har jag fått lära mig i dag.

Under barnens skoltid har vi haft tät dialog med lärarna. Jag som är rätt allergisk mot att prata i telefon numera gillar att maila så man har allt svart på vitt. Oavsett om det gäller läxor, funderingar, prov, status och så vidare så mailar jag. Jag mailar till alltid till deras huvudlärare men i vissa fall när saker gått fel eller konversationen ska innefatta flera så mailar jag till flera.

Vad är det då jag blir irriterad på? Nä det är inte svaren utan att dom bara svarar mig! Den som svarar på mitt mail plockar bort alla andra som jag lagt till på listan! Vad är problemet???? Om jag skickar ett mail till 5 mottagare anser jag även att 5 mottagare ska ha svaret! Det ligger alltid en extra mottagare och det är min man. Till och med han plockas bort i svaret!

Nu var måttet rågat så jag mailade fröken idag och skrev lite fint
”Hej A, för ett tag sedan skickade vi en fråga om vi fick material med oss på semester. Tyvärr tog du bort mig från konversationen och svarade endast C. Vi vill gärna båda två få information direkt från dig så jag blir jätteglad om du svarar alla :)”

När jag får svaret tillbaka är det endast jag på mottagarlistan!! Hon har återigen valt att bara trycka på svara till mig.

När hon sen ringer upp frågar jag, återigen väldigt fint
”men nu plockade du bort C från svaret ;)” och hon säger då, ”ja vi har en policy här på skolan att vi ska bara svara en”…

Dagens lärdom är väl att maila är inte lätt men man kan göra om och göra rätt. Eller så är min lärdom: SLUTA IRRITERA DIG PÅ SMÅSAKER! Alla är ju inte som du! 🙂

About Lotta

www.jagakcal.se är en berättelse om hur jag har valt att en gång för alla lära mig ta hand om mig själv och aldrig mer hamna i överviktsfällan. Bloggen har fått en egen sida på facebook så man kan även följa den där! http://www.facebook.com/IJaktenPaKcal

Posted on juni 17, 2011, in Kommunikation. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Hehe, Lotta – den här sidan kan bli kul att hälsa på och läsa.. 🙂

    Fantastisk policy, ett under av effektivitet och solklart det bästa sättet att använda skattepengarna! Visste inte ens att man KUNDE innefatta såna saker i en policy…. 🙂

    Men som sagt, haka inte upp dig på hur komplicerat eller korkat andra vill leva sina liv, det stjäl bara din uppmärksamhet från ditt eget liv, och det är det DU ska leva!

Vad tycker du?

